De Pauze

Het einde van het lesuur is genaderd, de leraar kijkt gehaast op zijn horloge en schreeuwt tijdens het loeien van de pauzebel welk hoofdstuk voor de volgende keer bestudeerd moet worden. De bel gaat en de leerlingen stormen richting aula of schoolplein om te genieten van hun welverdiende rust en een lekkere boterham.

Het is maandagochtend, de kleine pauze is begonnen en ik loop met een paar klasgenoten richting de aula. "Wat een saaie les was dat!", verzucht Joris, die naast me loopt. "Inderdaad, volgens mij snapt hij de stof zelf niet eens echt goed.". In de aula aangekomen gaan Joris en ik bij de rest van de jongens van de 4-HAVO-klas zitten. De thema's van de maandagochtendpauze zijn zoals gewoonlijk 'het uitgaan' en 'de meiden'. Een paar meiden van de 4-VWO-klas komen al giechelend de aula binnen lopen. "Kijk!", zegt Joris, "daar loopt Sandra! Wat een lekkere griet.". Dit is weer een van de momenten waarop 
ik me niet echt op mijn gemak voel. Joris kijkt me aan en vraagt vol enthousiasme: "Wat vind jij van Sandra?". "Ehm, ja hoor! Het is best wel een lekkere meid.", stamel ik tegen Joris. Ik kijk in zijn ogen. Hij moest eens weten dat is smoorverliefd op hem ben!

Het bovenstaande verhaaltje beschrijft een leerling op een willekeurige middelbare school ergens in Kerkrade. De middelbare schooltijd is een roerige periode. De puberteit is begonnen, een periode waarin je steeds meer ontdekt wie je bent en wat je voelt. Ongeveer 1 op de 10 jongeren merkt dat ze "anders" zijn dan de rest. Zij ontwikkelen sterke gevoelens voor jongeren van hun eigen geslacht en ontdekken dat ze wellicht homo of lesbo zijn. Het kenbaar maken van je homoseksuele voorkeur, vertellen dat je homo bent, wordt ook wel coming-out genoemd. Coming-out is afgeleid van het Amerikaanse gezegde "coming out of the closet" (het ervoor uitkomen of 'uit de kast komen'). De omgeving zoals school, ouders en vrienden, blijkt van grote invloed te zijn op deze identiteitsontwikkeling. De ontwikkeling verloopt makkelijker naarmate de omgeving opener en warmer is. Hoe zit dat met de middelbare scholen? Hoe bespreekbaar is homoseksualiteit op middelbare scholen? Het is bekend dat de aandacht voor homoseksualiteit op middelbare scholen niet echt groot is. Leerlingen die ontdekken dat ze homoseksuele gevoelens hebben, houden dat dan ook voor zich, bang om gepest te worden en buiten de groep te vallen. Ze voelen zich veelal niet op hun gemak. In de maatschappij wordt homoseksualiteit gelukkig steeds meer zichtbaar en bespreekbaar. In de reclames en in soapseries zie je steeds vaker homo's of lesbo's. Het zou goed zijn als deze ontwikkeling juist ook zichtbaar zou zijn op de middelbare scholen. In de 21e eeuw zal dat beslist ook steeds beter lukken!

Meer weten of een (anoniem) gesprek:

N.V.I.H. COC, de landelijke belangenvereniging voor homoseksuelen www.coc.nl 

COC Zuid-Limburg, Bogaardenstraat 43, 6211 SN Maastricht: 043 321 8337

Stichting De Kringen, gesprek/gezelligheidsgroepen voor jongeren www.kringen.nl

Homo Infolijn Limburg: 
043 368 8248, informatie over de Limburgse Homo-organisaties 

www.expreszo.nl , de site van het landelijke homojongerenblad ExpresZO.

Gay en Lesbian Switchboard, voor alle informatie over homoseksualiteit, uitgaan, etc. Iedere dag van 10 tot 22 uur: 020 623 6565 of via www.switchboard.nl

De Kindertelefoon, tussen 14 en 20 uur: 0800-0432 of
www.kindertelefoon.nl